Klik Jangan Tak klik!

Followers

Thursday, November 18, 2010

Novel Popular

Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), dalam usahanya memajukan sastera Melayu moden, menganjurkan satu seminar khusus pada 14-15 Disember ini untuk membincangkan apa yang dinamakan “novel popular” oleh penulis muda yang berjaya menarik selera pembaca muda.
Karya-karya jenis ini boleh dijual beratus ribu dan penulisnya boleh menjadi kaya-raya.
Ini bertentangan dengan karya sastera serius yang diterbitkan oleh DBP sendiri yang “tidak laku” dijual dan tidak diminati, kecuali jika dipilih untuk dijadikan buku teks. Itu pun tidak dapat mengatasi jualan “novel popular” yang dalam masa yang singkat saja boleh mencapai ratusan ribu. Apakah yang membuat karya-karya begitu sangat laku di pasaran?
Inilah antara perkara yang akan dibincangkan dengan amat serius oleh sekumpulan sarjana penting dan berwibawa dari beberapa buah universiti di Malaysia. Perbincangan ini penting kerana kumpulan penulis karya popular ini telah berjaya menarik minat pembaca untuk membaca novel yang ditulis dalam bahasa Melayu, dengan itu mereka secara sedar, tanpa bantuan DBP, telah memajukan bahasa Melayu dan menjadikannya bahasa sastera yang memikat.
Oleh itu adalah wajar jika DBP tidak melepaskan peluang ini untuk turut serta dalam ledakan sastera popular yang dipelopori oleh anak-anak muda yang berpendidikan tinggi dan berbakat besar pula. Satu masa nanti, sastera Melayu moden akan melahirkan tokoh-tokoh besar dan popular yang diharapkan akan membawa sastera Melayu ke peringkat global dalam bahasa Melayu yang indah dan menepati piawaian bahasa bermutu yang ditetapkan oleh DBP sendiri. Teruskan jika inilah caranya untuk mencerdikkan bangsa kita.
Inilah perkembangan terbaru dalam kegiatan DBP di bawah pimpinan baru yang dinamik, yang melihat sastera Melayu tidak lagi dalam konteks lama yang mementingkan mutu, tetapi berusaha melonjakkan minat membaca kalangan anak muda dengan menyokong kegiatan sastera popular yang kini dikatakan menjadi satu fenomena baru yang mengasyikkan, terutama dari segi dagang dan banyaknya wang yang akan masuk poket sasterawan jenis popular ini.
Kegiatan popular begini lebih mudah ditangani daripada misalnya menyelenggarakan edisi lengkap pengarang besar kita seperti Za'ba (sudah wajar projek edisi lengkap semua karyanya dimulai sejak 1956 lagi!), Abdul Rahim Kajai, Ahmad Muhammad Rashid Talu, Ahmad Bakhtiar, Harun Muhammad Amin, Ishak Hj. Muhammad, Ahmad Boestamam, dan lain-lain. Kita mempunyai ramai sarjana yang boleh mengerjakannya.
Tentu saja mereka lebih berminat, untuk meninggikan martabat kesarjanaan mereka, untuk mengerjakan projek ini jika diminta dan diberi peluang. Apatah lagi jika diiringi dengan bayaran yang baik dan sesuai dengan zaman inflasi sekarang. Walaupun terdapat ramai juga di kalangan sarjana ini yang tidak menggemari perubahan, terutama jika perubahan itu hasil pemikiran tempatan, namun kegigihan mereka memperkatakan tentang sesuatu yang remeh seperti novel popular ini secara akademik memperlihatkan sikap toleran dan positif mereka terhadap “ilmu” yang diwarisi dari budaya Barat yang menjadi panduan mereka.
Ilmu
Apabila sikap ini disokong oleh DBP sendiri dengan menganjurkan seminar tentang novel popular ini, maka kita akan dapat menjangkakan perubahan paradigma yang disebut-sebut selama ini akan berlaku di kalangan para sarjana dan pengkritik sastera untuk “mempopularkan” ilmu supaya akhirnya masyarakat akan membaca buku “ilmu” seperti mereka membaca novel-novel popular.
Dari segi lain pula, para sasterawan popular yang berjaya mengheret para remaja membaca buku-buku mereka, tidak saja akan memajukan lagi bahasa Melayu yang seolah-olah sudah “mati” dan “lesu” di tangan para sasterawan tulen yang cukup nakal dan gigih “merosakkan” bahasa Melayu dalam karya-karya mereka (contoh paling menonjol novel Shit dan TIVI), malah kegiatan mereka itu memberi contoh yang baik kepada para sarjana dan pengkritik sastera sendiri untuk memudahkan bahasa dan tulisan mereka supaya lebih senang difahami oleh para mahasiswa dan masyarakat umum.
Tetapi sumbangan paling besar para sasterawan novel popular ini ialah dalam merendahkan nilai estetik ke taraf masyarakat yang paling tumpul akalnya, untuk dapat menikmati hiburan yang masih mentah, yang nantinya (dengan bantuan para sarjana) akan menajamkan pemerhatian mereka kepada soal-soal remeh yang sebenarnya penting dalam kehidupan moden yang hedonistik ini.
Kesediaan DBP untuk merancakkan lagi budaya moden yang hedonistik ini di kalangan para sarjana dan pembaca Melayu, terutama di kalangan remaja, mencerminkan perubahan nilai yang sedang berlaku di kalangan cerdik pandai Melayu. Jika perubahan ini ditangani dengan baik dan bijaksana, kita mungkin dapat mengelakkan terjadinya krisis nilai dalam masyarakat, yang akan berakhir dengan kehilangan adab di kalangan intelektual dan sarjana kita.
Seperti yang dijelaskan dengan mendalam oleh Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas dalam buku-bukunya, setiap pembicaraan tentang adab dan kehilangan adab akan sia-sia dan keliru jika tidak berasaskan konsep ilmu yang benar. Peringatan ini cukup penting untuk menjadi panduan kita dalam pembicaraan ilmiah tentang apa juga masalah.
Adakah ledakan novel popular ini mencerminkan perkembangan positif dalam konsep ilmu yang benar, atau sebaliknya? Pertanyaan ini barangkali tidak diperlukan, tetapi penting untuk mengawal hawa nafsu para sarjana dalam kerja-kerja akademik mereka, untuk memastikan apa yang disogokkan kepada kita tidak menghayutkan.
Siapakah mereka, yang menulis novel popular yang mengasyikkan ini? Siapa pembaca mereka? Apa yang ingin mereka capai? Berbanding dengan penulis 40-50 tahun dahulu yang terdiri daripada guru-guru Melayu, wartawan, budak-budak Melayu yang tidak bekerja, yang umumnya tidak tinggi pelajarannya, penulis-penulis popular ini berpendidikan tinggi dan mempunyai pengetahuan yang mendalam dalam seni mengarang serta faham benar dengan selok-belok ekonomi.
Dari segi ekonomi, para penerbit yang cekap mengambil peluang kelaparan anak Melayu mendapat pembacaan ringan yang tidak menyusahkan, dengan gigih dan penuh prihatin menguasai teknik penerbitan dengan menyediakan kulit buku yang canggih dan kualiti kertas yang enak dipegang. Seorang ahli psikologi telah memberitahu bahawa buku jenis ini kini menjadi sejenis “fetish” (dalam psikologi Freud sebuah objek seksual yang disayangi) kepada pembaca muda Melayu, yang mengkhayalkan mereka melihat kulitnya yang cantik dan canggih itu untuk membeli buku itu.
“Fetishism” baru ini menjadi suatu perkembangan baru yang sekali imbas mungkin mengejutkan, tetapi sebenarnya bercerita lantang tentang kekosongan jiwa budak-budak muda yang tidak saja memuja Mawi, tetapi menjadikan buku-buku itu dan para penulisnya semacam “sastera Mawi-mawian” yang menyenangkan.
Jika pandangan ahli psikologi itu betul, maka pilihan berani DBP untuk ikut serta dalam mengisi kekosongan jiwa anak-anak muda itu sudah wajar dan jiwa mereka mungkin dapat diisi dengan karya sastera popular yang bermutu nanti, dengan jaminan penjualannya tidak terjejas.
Sebenarnya soalan yang dikemukakan di atas akan dijawab dengan konkrit, berdasarkan penyelidikan teliti, dalam kertas-kertas kerja yang disediakan oleh para sarjana yang prihatin tentang kemajuan sastera moden. Mungkin bagus juga jika karya-karya popular ini dijadikan bacaan dan kajian di universiti, seperti yang telah dilakukan oleh para sarjana Amerika Syarikat yang menjadikan Madonna dan Elvis Presley sebagai bahan penting dalam kajian budaya popular.

Menarik minat
Berasaskan pengalaman Amerika ini, karya popular Malaysia harus diutamakan daripada karya serius dalam kajian teks untuk menarik minat mahasiswa membaca, di samping mempermudah kerja pensyarah sastera. Dalam dunia global sekarang, semua perkara boleh terjadi. Kini tidak saja tidak ada sempadan dari segi fizikal, tetapi sempadan dari segi nilai dan sikap juga tidak lagi diperlukan. Semuanya boleh diterima dan perlu diterima untuk memastikan kemajuan berfikir manusia moden tidak tersekat.
Perkara yang menimbulkan masalah ialah dari segi panggilan. Apa maksudnya “novel popular” atau “karya popular”? Adakah karya popular itu karya bermutu? Dalam keadaan pengetahuan kita yang agak kabur waktu ini, nama “karya popular” itu membawa maksud nilai sasteranya dan nilai moralnya diragukan.
Tetapi ini tidak bermakna karya popular tidak bermutu, malah terdapat sarjana yang mengatakan ada juga karya popular yang jauh lebih bermutu daripada karya Sasterawan Negara sendiri (sayangnya judul dan penulis karya itu tidak disebut, demikian juga nama Sasterawan Negara itu). Jika andaian ini benar, wajarlah DBP, dengan bantuan ahli akademik yang gemarkan karya popular, bersama-sama mengasuh penulis popular ini untuk dijadikan Sasterawan Negara satu hari nanti.
Sesuai
Untuk memudahkan kita memahami karya istimewa ini, baik juga kita kemukakan beberapa nama yang mungkin lebih sesuai dan tidak mengelirukan untuk digunakan jika dipersetujui oleh sarjana dan para ahli dalam karya popular ini. Antara nama yang boleh dipertimbangkan ialah “novel/karya hiburan” atau “karya hiburan ringan”, “karya hiburan murahan”, “karya murahan”, “karya mentah” (dalam erti temanya tidak diolah dengan mendalam, tidak masak seperti dalam karya Sasterawan Negara); “novel/karya omongan” atau “karya ocehan” (kerana terdapat banyak sekali omongan dan ocehan di dalam novel-novel popular ini).
Lebih menarik ialah pendapat yang diutarakan para sarjana sastera bahawa kemunculan novel/karya popular ini adalah satu fenomena baru yang perlu dialu-alukan, yang memberikan sejenis “realiti panas” (stark atau naked reality) yang kini dialami oleh anak-anak muda yang menggemari karya demikian.
Oleh itu adalah lebih tepat jika karya jenis ini diberi nama “novel/karya realisme khayal”, sesuai dengan sifat utamanya yang menyerlahkan realisme baru di kalangan anak muda yang gemarkan hiburan murahan. Jika nama ini dipilih, maka kita akan menambah satu nama baru dalam senarai realisme yang sudah ada kini: Realisme sosialis, realisme magis, realisme bobrok (seperti karya Shahnon dan Samad Said), realisme kerohanian (seperti karya Arena Wati), realisme intelektual semu (seperti karya Muhammad Hj. Salleh) dan lain-lain jenis realisme yang menggambarkan realiti hawa nafsu sasterawan.

Tidakkah ini akan mengayakan lagi sastera moden kita? Sekurang-kurangnya kita telah menyediakan para penulis karya popular ini untuk dipilih menjadi Sasterawan Negara kemudian hari, sesuatu yang tidak mustahil seperti yang telah terjadi kepada Abdullah Hussein penulis karya picisan seperti Kuala Lumpur Kita Punya. Dalam konteks yang demikian, Dewan Bahasa dan Pustaka ternyata berpandangan jauh dalam wawasan sastera dan intelektual.

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates